Een maand op een onbewoond eiland - Reisverslag uit Lady Musgrave Island, Australië van Laura Schalkwijk - WaarBenJij.nu Een maand op een onbewoond eiland - Reisverslag uit Lady Musgrave Island, Australië van Laura Schalkwijk - WaarBenJij.nu

Een maand op een onbewoond eiland

Door: Laura Schalkwijk

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Februari 2017 | Australië, Lady Musgrave Island

Ik ben weer terug van mijn eiland! Al een tijdje eerlijk gezegd, maar ik heb geen tijd gehad om mijn blog online te plaatsen... Dus hierbij de super verlaate blog van januari!

Na oud en nieuw te hebben gevierd in de Royal Botanical Gardens met Lara en haar vrienden met prachtig uitzicht over het opera huis en de harbour bridge vloog ik 2 januari naar Gladstone. Eenmaal aangekomen zijn we met z’n alle gaan eten in een pub en hebben we de volgende dag de hele dag alles ingepakt en klaar gemaakt voor de trip. We hadden zo ontzettend veel spullen! De hele dag hebben we met auto’s tenten, stoelen, tafels, super veel zijl en zelfs een gas fond huis heen en weer gereden naar de haven. Al het eten werd bezorgd op de haven en we hebben zelf een stuk of 100 verse mango’s geplukt. Uiteindelijk hadden we tien grote ‘containers’ waar onze spullen op stonden en dat ging allemaal op de ‘barge’. We hadden een groot schip voor onszelf wat normaal gesproken gebruikt wordt als ferry. Omdat het weer een beetje tegen zat was de zee erg wild. Iedereen waarschuwde ons van tevoren dat de zee wild was en of we wel zeker wisten dat we gingen varen. Maar we gingen dan toch echt, om 9 uur ’s avonds vertrokken we naar Lady Musgrave Island! Het was een lange lange boot rit van wel 12 uur, met golven van wel drie meter hoog. Omdat het avond was heb ik nog wel een beetje kunnen slapen en liggend was het beter te doen dan zittend. ’s Ochtends kwamen we dus aan op het eiland, het regende en we moesten snel alle spullen van de boot laden want de boot moet weg voordat de vloed voorbij is. Het was een super lange eerste dag waarbij we meerdere keren zeiknat zijn geregend. Gelukkig hadden we veel zijl om de meeste spullen redelijk droog te houden. Na het laden van de boot zijn we meteen begonnen met zijlen opbouwen en tenten opzetten. We hadden een tent voor al het eten, een tent voor de keuken en een groot gemeenschappelijk zijl waaronder we met z’n alle aten en spelletjes speelde. Nadat dit alles was opgezet konden we onze eigen kampeerplekjes zoeken. Gelukkig was het ondertussen wat droger en nadat we het zijl hebben opgehangen om ons te beschermen van de vogelpoep konden we onze tenten droog opzetten. Ik vroeg me de eerste dag wel af waar ik in hemelsnaam aan was begonnen. Ik had mijn eigen ‘tweepersoons’ tentje, wat eigenlijk meer een éénpersoons en bagage tent is, maar het was een prima tentje met genoeg ruimte!

De tweede dag hebben we ook vooral nog alles in orde gemaakt en kreeg iedereen een taak. Mijn taak, samen met vier andere, was om de voedseltent in orde te houden en te zorgen dat er genoeg eten in de keuken staat voor iedereen. Verder mag namelijk niemand in de voedseltent. Onze keuken is vrij ‘luxe’ voor een eiland, we hebben dus een gasfondhuis met oven, bbq en duizenden potten, pannen, ovenschalen, noem het maar op. We hadden twee grote bakken die we vulde met zeewater om in af te wassen. Iedere avond kookte een tweetal en de dag ervoor was je kitchen bitch, waarbij je eigenlijk de koks helpt en alles voor ze opruimt. Het eten was echt verassend goed. Iedereen heeft echt zijn best gedaan en hoewel ik het zelf niet gegeten heb was er iedere avond verse vis omdat we iemand mee hadden die heel goed kon speervissen.

Het eiland is niet zo heel groot, ik denk dat je er in 15 tot 20 minuten omheen kan lopen en er is geen bereik of internet. Het water om het eiland heen is helderblauw en het zand is spierwit. Er is een lagoon op het eiland waar je goed kunt snorkelen en het kampeergedeelte is gelimiteerd omdat het eiland eigenlijk een groot natuurgebied is. Er wonen namelijk miljoenen vogels op het eiland (vandaar al dat zijl anders zit heel je tent onder de vogelpoep). Verder komen er iedere avond schildpadden op het eiland om eieren te leggen en tijdens de zonsondergang kwamen er dan ook geregeld baby schildpadden uit! Het enige gebouw op het eiland is het toilet gebouw met drie compost wc’s, die verassend schoon waren en minder erg dan verwacht! Er is geen zoetwater, dus al het water hebben we in grote tonnen het eiland opgerold. Douche deden we gewoon in de zee met zoutwater zeep. Iedere dag kwam de dag boot met toeristen die even een rondje over het eiland liepen en vervolgens weer terug de boot op gingen. Ik weet niet wat ze nou precies deden, maar ze waren zo het eiland weer af. Het eiland had 40 kampeervergunningen waarvan wij er 30 hadden. We hadden dus vaak het eiland voor onszelf of deelde het met een paar andere gasten.

Vanaf de derde dag hebben we gedoken en heb ik zoveel mooie dingen gezien! Niet alleen het koraal was al helemaal fantastisch, ik heb ook vele schildpadden, nemo’s, reef haaien, mega grote roggen van wel twee meter en heeeeeel veel kleurrijke vissen gezien. Er waren een paar duiken met grotten waar ik een klein stukje ben in geweest en momenten dat er zoveel vissen om je heen zaten dat je je duik buddy niet meer kon zien. Ik heb schildpadden achtervolgt en dolfijnen gespot minder dan een meter weg vanuit de boot. We hadden een boot meegenomen waarop tien tanks paste. We begonnen rond 7/8 uur ’s ochtends met duiken en iedere 2/3 uur was er weer een duik waar je je voor kon opgeven, tot een uur of 4. Ik heb iedere dag gewoon één duik gedaan en dan de rest van de dag in de zon gelegen en gelezen. Om de tanks te vullen hadden we een compressor, iedereen heeft een paar uur compressor werk gedaan en de tanks zodat we weer konden duiken . ’s Avonds waren er fantastische zonsondergangen en hingen we allemaal rond in de gemeenschappelijke ruimte. Er was een avond waarbij wel vier á vijf verschillende nesten baby schildpadden uitkwamen en het hele strand krioelde met schildpadjes! Helaas waren er ook meeuwen op het eiland die de schildpadden opaten… We hebben ze geprobeerd te stoppen door koraal naar ze te gooien maar dat lukte natuurlijk niet altijd.

De eerste week waren er schildpaddenonderzoekers op het eiland. Een avond ben ik samen met vier andere om 1 uur ’s nachts wezen kijken hoe de schildpadden eieren leggen en mochten we zelfs een ei vasthouden! Ik vond dat echt heel erg indrukwekkend om mee te maken.
We hadden ook stand up paddle boards en een kayak. Met de kayak ben ik rond het eiland gegaan op een dag dat er geen golven waren en je zo 20 meter naar onder kon kijken. Op een gegeven moment zaten er een stuk of 10 reef haaien om me heen die je heel duidelijk kon zien vanaf het water!

Tijdens de drie weken hadden we vier feestavonden. De regel was dat er na een feestavond niet wordt gedoken omdat bijna iedereen een kater heeft en dat natuurlijk niet zo veilig is. Alle avonden hadden thema’s, zo hadden we eiland avond waarbij iedereen in Hawaii achtige kleren kwam, of gewoon in een rok gemaakt van bladeren. We hadden formal night, waarbij iedereen in een jurk kwam, ook de jongens. Verder hadden we nog pirate night, waarbij we alcohol dronken uit kokosnoten en ooglappen droegen. En rubix cube night, waarbij je begint met kleding van alle kleuren van de rubix cube en eindigt in één kleur door kleding te wisselen. Iedere feestavond werden er activiteiten bedacht door het social team en eindigde we op het strand met een prachtige sterrenhemel en schildpadden om ons heen.

Op 24 januari vertrokken we weer naar de bewoonde wereld na een fantastische tijd op het eiland. De boot rit was een stuk fijner dan op de heenweg en het was toch wel weer fijn om weer bereikbaar te zijn en met iedereen te kunnen appen. De 24e heb ik nog geholpen met uitpakken en de 25e vloog ik naar de Gold Coast om de nicht van mijn vader te bezoeken! Ik was toch nog erg moe van mijn trip dus heb lekker rustig aan gedaan en genoten van mijn tijd in een huis met een eigen kamer! Want ik vond het toch wel fijn om weer even in een gewoon huis te zijn waar het ‘gewone leven’ bezig is. Voor Australia Day, 26 januari, zijn we lekker naar het strand gegaan en hebben we gegeten in een vegetarisch restaurantje. De rest van de dagen ben ik naar de kapper geweest, wezen winkelen, naar het strand gegaan en televisiegekeken op de beamer tv!

Na een hele leuke tijd in de Gold Coast vloog ik 30 januari weer naar Sydney. Daar heb ik mijn koffer opgehaald bij Cian, die hem al die tijd op zijn kamer had laten staan. De volgende ochtend, vanochtend, heb ik meteen alles her ingepakt en heb ik de rest van de dag zoveel mogelijk door winkelcentra gelopen omdat het buiten 35 graden was.

Ik zit nu al twee weken in Nieuw Zeeland en heb het onwijs naar mijn zin. Ik heb een super leuke tour groep en al zoveel mooie plekken gezien! Maar daar zal ik later wel over schrijven, want nu heb ik geen tijd, we hebben een stamp vol programma en zien iedere dag weer wat anders!

  • 17 Februari 2017 - 08:27

    Omi:

    Hoi Laura, wat een geweldige ervaring op dat eiland! Fantastisch verhaal.

  • 17 Februari 2017 - 16:42

    Mama:

    Lijkt wel expeditie Robinson... kun je je misschien voor opgeven ;)

  • 17 Februari 2017 - 18:35

    Pim:

    Heel erg gaaf! Niet normaal wat je allemaal meemaakt daar ;)

  • 17 Februari 2017 - 21:05

    Henk:

    Geweldige ervaring Laura. Al die zeeschildpadden is wel heel speciaal. Fijn dat je daarna even bij kon komen bij Simone, na de "ontberingen" op het eiland. Groetjes Tineke en Henk

  • 17 Februari 2017 - 22:09

    Oma:


    Hi Laura,
    Wat een leuk verhaal veel gezien en meegemaakt.
    Groetjes. Oma


  • 01 Maart 2017 - 16:21

    Monique:

    Beetje laat (nu pas gelezen) maar wat ontzettend indrukwekkend allemaal!!
    Goeie terugvlucht xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 08 Juli 2013
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 16268

Voorgaande reizen:

08 Juli 2016 - 28 Februari 2017

UNSW Study Abroad @ Sydney, Australia

23 Juli 2013 - 30 Juni 2014

Mijn High School Year @ Moapa Valley

Landen bezocht: