Eerste maand in Sydney - Reisverslag uit Kensington, Australië van Laura Schalkwijk - WaarBenJij.nu Eerste maand in Sydney - Reisverslag uit Kensington, Australië van Laura Schalkwijk - WaarBenJij.nu

Eerste maand in Sydney

Door: Laura Schalkwijk

Blijf op de hoogte en volg Laura

26 Augustus 2016 | Australië, Kensington

Het is weer tijd voor een nieuwe blog! Beetje laat, maar beter laat dan nooit zeggen we dan maar. Sorry, het is een ontzettend lang verhaal geworden.
Afgelopen maand heb ik het (bijna) geen moment stil gezeten. Er is altijd wel wat te doen in Sydney! Laat ik maar beginnen waar ik gebleven was, in mijn eerste week in Sydney, wat nu al heel lang geleden lijkt…

Zondag ging ik naar Coogee beach, om op zoek te gaan naar walvissen. Helaas hadden we allemaal geen flauw idee waar we precies heen moesten om walvissen te zien, dus zijn we maar van Coogee beach naar Bondi beach gelopen. Dit is een hele bekende en mooie wandel route langs de clifs van Sydney!

Maandag ben ik met Kathrina de stad gaan verkennen en zijn we naar de haven, het opera house en de botanic gardens geweest. Het was een lekkere warme winter dag (of wat ze zomer noemen in Nederland) en na onze lange wandeling door de stad zijn we maar weer een ijsje gaan halen bij messina’s. Mijn doel is alle smaken te proberen voor het eind van het semester. ’s Avonds was er een uitje van het colombo huis naar de bowling en laser baan! Helaas bleek ik nog steeds geen talent voor bowlen te hebben, maar het was wel erg gezellig!

Dinsdag was het een speciale dag: ik was jarig!! Het was een beetje een rare verjaardag, omdat ik nog niet zo veel mensen hier ken, maar het was een erg leuke dag! ’s Ochtends organiseerde colombo house een wandeling van Coogee naar Bondi waar ik aan heb mee gedaan. Onderweg feliciteerde veel mensen me en het was lekker warm en goed weer voor een wandeling! Eenmaal aangekomen in Bondi was het lunch tijd en zijn we gaan lunchen bij Moo’s, waar ze hele lekkere (vegetarische) burgers hebben! Toen zijn we met de bus terug gegaan richting colombo en heb ik me met een paar meiden ingeschreven voor de sportschool. Ondertussen was het al weer avond en was er een welkom’s BBQ georganiseerd met daarna een welkom’s bijeenkomst met voorstelrondje, waarbij voor me gezongen werd. Er zijn nu veel meer mensen dan vrijdag dus het was leuk om allemaal nieuwe mensen te leren kennen!

Woensdag was het officieel het begin van de colombo oriëntatie week met als thema harry potter. Ik was een echte ‘fresher’ en kreeg een paars shirt dat je de hele week aan moest zodat iedereen kon zien dat je nieuw was. Het voordeel van o–week is dat er voor je gekookt wordt, dus het ontbijt stond al klaar toen ik naar beneden kwam. Het nadeel van o week is daarentegen wel dat we niet met de lift mogen, ik weet niet of ik al heb gezegd dat ik op de 6e verdieping zit? Gelukkig hadden ze toch iet wat medelijden met me en mogen we vanaf de 3e verdieping de lift gebruiken. Als je toch de lift gebruikt of je shirt niet aan hebt worden je haren paars gespoten, kan vast heel leuk staan maar ik hou toch liever mijn haren blond.
De eerste activiteit was een zoektocht naar snoep in Colombo. Iedereen was nogal fanatiek en we hebben als idioten rondjes gerend door de gangen. Daarna was het tijd om de ‘colombo dans’ te leren, wat een dansje is op Lush Life. Vervolgens was er een scavenger hunt rond de campus, waarbij we mensen moesten zoeken die verstopt zaten op de campus. Een goede manier om een beetje weg wijs te worden op deze mega campus!
’s Avonds was er een pub crawl, in een van de cafés was er een ‘crab race’, waarbij je geld kan inzetten op krabben die dan samen op een grote circel worden gezet. De krab die het eerste buiten de cirkel komt wint.

Donderdag stond er weer ontbijt klaar, maar we werden wel gewekt om 9 uur met keiharde muziek. Vandaag hadden we de officiële oriëntatie van UNSW met alle uitwisselingsstudenten, er zijn er wel meer dan 700! De bijeenkomst begon met een traditionele dans uitgevoerd door een groep Aboriginal dansers wat erg mooi was om te zien! Daarna kregen we uitleg over wat er van ons verwacht werd en hoe het schoolsysteem in Australië werkt. Na de bijeenkomst ben ik een UNSW vest gaan kopen, want het is hier af en toe best een beetje koud en ik heb niet zo veel vesten mee genomen. En ieder goed excuus om een vest te kopen is er een. ’s Middags organiseerde colombo een soort aparte vorm van tikkertje. Er waren tikkers en de rest van de spelers had een balletje sokken. Als je de tikker hiermee raakt kan die je niet meer tikken. Dit speelde we door heel colombo heen. Het eerste potje hadden we een goede verstopplek en zijn we niet geraakt. Maar het tweede potje zat ik met Kira in de meterkast (want wie kijkt daar nou) en daar hebben ze ons helaas wel gevonden… Na het spel hebben we weer een deel van de colombo dans geleerd en daarna kregen we avond eten voorgeschoteld en ’s avonds was er een trivia night waarbij we allerlei vragen moesten beantwoorden en we hebben GEWONNEN! GO TEAM.

Vrijdag was er vroeg ontbijt en vervolgens gingen we in teams Sydney in om opdrachten uit te voeren voor punten, er zaten de gekste opdrachten tussen zoals ‘loop het opera house binnen en doe net of je een van de artiesten bent’ of ‘doe een kruiwagen race met 2 vreemden’ of ‘doe een dans in het openbaar’. Dus liepen we de hele stad door in onze paarse t-shirts en hebben we onder andere de makarena gedanst voor het opera house en de vogeltjes dans gedaan op circular quay. Maar daarmee zijn we wel tweede geworden!
’s Avonds ben ik met Kira naar het strand gegaan om de zonsondergang te zien, wat een hele mooie zonsondergang werd met een rode lucht. Daarna zijn we terug gegaan richting Colombo en ’s avonds was het feest!

Zaterdag kreeg ik mijn eerste harvest hub! Dit is een grote box met verse groenten en fruit uit de omgeving, je kan zelf op het internet bestellen wat je wil en dan wordt het iedere zaterdag afgeleverd in de hal van colombo house, perfect! ’s Middags was de afsluiting van o week en kregen we onze laatste lunch. Daarna ben ik met Kira, Beth, Jackie en Chelsea naar Shark Beach gegaan! Het was een erg mooi strand met uitzicht op de Harbour Bridge en een aanliggend bos/park waar we door heen hebben gelopen en de zonsondergang hebben bekeken.

Zondags ben ik eerst gaan sporten en daarna zijn Beth, Jackie, Geneviève, Kira, Oliva en ik naar een soort kangaroo/wildlife dierentuin/kinderboerderij geweest! Hier kon je koala’s aaien en kangaroo’s voeren! Kira en ik hadden speciale ijshoorntjes met gras voor de kangaroo’s gekocht en toen kwamen ze toch wel heel dichtbij! Een van de kangaroo’s had zelfs een baby in zijn buidel.

Maandag begonnen de lessen, maar ik had lekker nog een dagje vrij omdat mijn practicum pas volgende week begint! Ik heb lekker rustig aan gedaan na alle drukke dagen omdat ik me een beetje ziek voelde. ’s Avonds zijn we met het colombo house gaan eten bij een Italiaans restaurantje in de buurt, wat erg lekker en gezellig was!

Dinsdag begon mijn eerste les Environment Sydney. Of tenminste, dat dachten we. Eenmaal aangekomen in de les en na een half uur gewacht te hebben op de leraar bleek dat de les deze week zou vervallen en konden we allemaal weer naar huis. Gelukkig zijn mijn lessen maximaal 5 minuten lopen dus was dat voor mij geen probleem! ’s Middags had ik mijn eerste les nutrition en ’s avonds was er een informatie bijeenkomst voor de reef trip wat ik ga doen in januari. Met de duikclub ga ik dan 20 dagen lang kamperen op een van de eilanden van de great barrier reef! Door de bijeenkomst heb ik er alleen maar nog meer zin in!

Woensdag had ik mijn eerste les product ontwikkeling en aboriginal sydney, wat allebei ook erg leuke klassen zijn. Voor product ontwikkeling moeten we een product ontwikkelen van een afvalproduct en met aboriginal sydney doen we veel field trips! Woensdag avond is er altijd coffee night in colombo (waar geen koffie bij aanwezig is anders slapen we niet), hier leggen ze uit wat er de komende week gaat gebeuren en er zijn TIM TAMS. Tim tams zijn mijn nieuwe favoriete koekjes gemaakt van chocolade met een wafel erin en ze zijn hemels.

Donderdag en vrijdag gingen mijn lessen niet door omdat dit tutorials (practicums?) zijn en die beginnen pas in week 2. Dus ben ik donderdag gaan winkelen en ‘s avonds wat gaan drinken met Beth, Kira en Geneviève.

Vrijdag ben ik met Kira naar Manly gegaan om mijn wetsuit op te halen. Manly is het noordelijke deel van Sydney waar je met de ferry naartoe kan. Het was een heel mooi ritje en we zaten naast een oudere Australische man die ons allerlei tips gaf over wat we nog moesten zien in Sydney. Nadat we mijn wetsuit hadden opgehaald zijn we gaan lunchen bij een heel lief cafeetje aan het strand en hebben we de bus terug genomen richting het centrum. Vanaf daar zijn we door de natuur en stranden gelopen, het was er zo stil dat het net leek alsof we heel ergens anders waren dan in Sydney. Uiteindelijk kwamen we weer uit in het centrum van Manly en hebben we frozen yogurt gehaalt bij Yogurtland (mijn verloren liefde uit Amerika). Daarna zijn we met de ferry terug gegaan en ’s avonds was er een bbq van de duikclub.

Zaterdags ben ik met Kira, Beth, Geneviève en Jackie naar een tweede hands markt geweest in Glebe. ’s Middags zijn we naar het kattencafe geweest, waar je thee kan drinken en met kittens en katten kan knuffelen, BESTE PLEK OOIT. Na onze katten knuffel sessie heb ik samen met mijn colombuddy Mustafa eten gemaakt voor mijn colombro Cian. Cian verblijft al langer in colombo en helpt mij en Mustafa wegwijs te maken in colombo. We hadden pasta gemaakt met verse tomatensaus en als toetje ijs met stroopwafels.

Zondags ben ik van Bondi naar Watsons Bay gewandeld, lekker in mijn eentje met m’n muziek. Het was een hele mooie wandeling met uizichten over de clifs van Sydney, opera house, harbour bridge, vuurtorens en natuurlijk de zee.

Maandag begon school en ging alles langzamerhand een beetje zijn gangetje. Donderdag hebben Beth, Geneviève, Jackie, Kira en ik katten yoga gedaan, gewoon omdat het kan. Eigenlijk is het gewone yoga waarbij katten rondlopen die dan op je klimmen. Kira en ik hebben fietsen gehuurd van colombo voor dit semester, dus daar hebben we vrijdag spulletjes voor gekocht en zijn we onze traditie gestart: buitenhuis ontbijten of lunchen. Deze week zijn we in Speedo’s café geweest waar ik de beste pannenkoeken ooit heb gegeten! Vrijdagavond begon mijn PADI training om mijn duikbrevet te halen. Vrijdag hadden Holly en ik ons examen, die we hebben gehaald!! Zaterdag hadden we eerst training in het zwembad en vervolgens gingen we de zee in. We hadden helaas niet zo’n geluk met het weer en het was vrij koud. Maar eenmaal in het water was het goed te doen! Ook zondag hebben we gedoken en daarna kregen we ons certificaat. We doken bij Camp Cove, een heel mooi strand vanaf waar je de harbour bridge en de stad kan zien. We hebben zeepaardjes, octopussen en vele vissen gezien.

De week daarna begonnen al mijn lessen een beetje te wennen en wordt alles weer een beetje ‘normaal’. Ik kook ’s avonds vaak samen met Kira en op woensdag is er vanuit colombo geregeld dat je voor 5 dollar eten kan krijgen van een van de restaurants in de buurt. Vrijdag middag zijn we gaan lunchen bij een café in Bondi waar we acai bowls hebben gegeten. Helaas hadden Kira en ik het plan om hierheen te fietsen, de heenweg was goed te doen. Alleen de terug weg was een drama, de heuvels waren zo stijl dat we de meeste gelopen hebben. Dat doen we dus nooit meer. In de avond zijn Beth, Kira en ik naar Luna park gegaan, een pretpark recht aan de zee met uitzicht op het opera huis en de harbour bridge. Het was een erg ouderwets pretpark, met glijbanen, een achtbaan, reuzenrad en nog veel meer. Het was erg leuk om gedaan te hebben en het uitzicht over de stad bij nacht was prachtig.

Zondags ben ik met Kira naar Royal National Park gegaan, wat in west Sydney ligt. Hier kom je ook weer met een ferry. Je liep langs de clifs wat hele mooie plaatjes gaf. Na een 14 km wandeling besloten we nog ‘een klein stukje om’ te gaan. Wat toch niet zo’n klein stukje bleek. We belande na een lange wandeling door het zand op een pad dat helemaal vol plassen lag door de regen van afgelopen week. Onze schoenen zaten onder de modder en er leek geen einde aan het pad te komen. Het gaf wel mooie uitzichten van de kust, maar nadat we 24 km hadden gelopen waren onze voeten er wel een beetje klaar mee. De ferry terug gaf mooie plaatjes met de zonsondergang en onze voeten waren dankbaar dat we in de trein terug konden zitten. ’s Avonds zijn we uit eten gegaan met Matthew en Areeda in een Thaïs restaurant.

De week daarop ging school gewoon weer zijn gangetje met lessen en huiswerk door de weeks. Vrijdags zijn we gaan lunchen bij een café in Bondi Junction waar ze een boerenkool risotto hadden zonder risotto rijst. Heel apart maar wel lekker.
Zaterdag ben ik met Kira eerst naar the rocks geweest, waar een marktje was en leuke straatjes. Daar na zijn we naar Barangaroo gegaan, een nieuw park waar allerlei kustbeelden tentoongesteld stonden. Daarna hebben we de trein gepakt naar Auburn waar het Japanse festival aan de gang was. Het wordt hier nu lente en dat betekend dat de bloesem bomen in de bloei gaan! Alle bomen hadden dus lieve roze bloempjes waar 23984384 Aziaten en wij mee op de foto gingen. Ook was er een mooie Japanse tuin!
Zondag deden we met het colombo house de stair challenge! We beklommen de Sydney Tower voor het goede doel, dat waren wel 1504 treden! Kira en ik hadden ’s ochtends pannenkoeken gebakken zodat we niet halverwege de trap af zouden vallen maar gelukkig was het goed te doen, binnen een half uurtje waren we boven! Daarna zijn we gaan lunchen bij Vapiano’s, waar je gratis kan lunchen iedere keer als Australië Goud wint. ’s Avonds zijn Kira en ik naar de film Bad Moms geweest om onze voeten de verdiende rust te geven.

Afgelopen week ben ik dinsdag avond naar ‘the pitch off’ geweest om Kira te supporten want die deed mee, het was een wedstrijd waarbij je je idee kon presenteren om UNSW duurzamer te maken. En Kira won, woehoee! Ze won een vouwfiets, nu heeft ze twee fietsen en kan ze kiezen welke ze wil gebruiken. Vandaag is het vrijdag en zijn we naar een café in de buurt gefietst om te gaan lunchen. We hebben geleerd van ons Bondi Beach avontuur en fietsen nu alleen naar stukken met weinig heuvels!
Morgen ga ik duiken met de duikclub in Bare Island hier in de buurt, waar ik erg veel zin in heb!

  • 26 Augustus 2016 - 15:59

    Mama:

    Zo Lal, dat klinkt allemaal leuk!! Je komt toch wel weer terug

  • 26 Augustus 2016 - 16:02

    Omi:

    Super, Laura! Heb je nog wel tijd voor studie? Haha
    Geniet er maar van.

  • 27 Augustus 2016 - 07:03

    Cynthia:

    Klinkt allemaal super gaaf!! Je bent wel heel druk bezig ;) Heel veel plezier nog! :)

  • 30 Augustus 2016 - 19:03

    Monique:

    Jemig wat leuk allemaal zeg! (behalve die katten dan..hu!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 08 Juli 2013
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 16270

Voorgaande reizen:

08 Juli 2016 - 28 Februari 2017

UNSW Study Abroad @ Sydney, Australia

23 Juli 2013 - 30 Juni 2014

Mijn High School Year @ Moapa Valley

Landen bezocht: